Drzeworyty

Opublikowano w Tatuaż etniczny

Ukiyo-e (jap. 浮世絵? "obrazy przepływającego świata") – rodzaj malarstwa i drzeworytu japońskiego funkcjonujący w swej typowej formie od połowy XVII wieku do początku ery Meiji(1868). Ukiyo-e były plastycznym środkiem wyrazu społeczności "przepływającego świata" (ukiyo), powstającym w obrębie dzielnic rozrywki największych miast japońskich epoki Edo(1600-1867). Drzeworyt, obok popularnej literatury kibiyoshi i teatru kabuki, stanowiły jeden z trzech zasadniczych filarów kultury ukiyo.

Technika wykonywania drzeworytu monochromatycznego pojawiła się w Japonii przypuszczalnie w VIII wieku za pośrednictwem warsztatów koreańskich i stosowana była przede wszystkim do druku tekstów i wizerunków buddyjskich. Z czasem zaczęto ją stosować także do druku literatury edukacyjnej, popularnej i pornograficznej.
Około połowy XVII wieku została zaadoptowana do druku pamfletów i reklam teatru kabuki oraz popularnych książek ilustrowanych ukazujących Yoshiwarę, dzielnicę rozkoszy w Edo (ob. Tokio). Były to monochromatyczne publikacje, często ręcznie barwione.
Początek gatunku wiąże się z działalnością anonimowego artysty określanego w późniejszej literaturze przedmiotu jako mistrz Kambun, tworzącego około 1660. Termin ukiyoe po raz pierwszy pojawił się dopiero w 1682 w powieści Koshoku ichidai otoko, Doskonały kochanek, której autorem był popularny podówczas pisarz i poeta Saikaku Ihara.
Pierwszym autorem właściwego drzeworytu wielobarwnego, tzw. nishiki-e, był Harunobu Suzuki działający w latach 1765-1770.
Złoty wiek ukiyo-e przypada na lata 1781-1804, kiedy tworzyli m.in.: Kiyonaga, Utamaro, Eishi i Sharaku. Okres schyłkowy (do 1868) zaznaczają dokonania szkoły Toyokuni oraz działalność Hokusai i Hiroshige.
Choć drzeworyty w tej samej technice wykonywane są do dziś, rozwój gatunku zamyka się z upadkiem kultury ukiyo wraz ze schyłkiem epoki Edo. Drzeworyty wykonywane w czasach Meiji (1868-1912) i późniejsze określane są już nazwą hanga (jap. drzeworyt).

Źródło: Ukiyo-e Wikipedia

Poliptyk autorstwa Fusatane z II poł. XIX w. Rozmiar jednego panela: 36,8cm x 25,1cm

 

Poliptyk autorstwa Fusatane z II poł. XIX w. Rozmiar jednego panela: 36,8cm x 25,1cm

 

Poliptyk autorstwa Fusatane z II poł. XIX w. Rozmiar jednego panela: 36,8cm x 25,1cm

 

 Poliptyk autorstwa Fusatane z II poł. XIX w. Rozmiar jednego panela: 36,8cm x 25,1cm

 

Poliptyk autorstwa Fusatane z II poł. XIX w. Rozmiar jednego panela: 36,8cm x 25,1cm

 

Poliptyk autorstwa Fusatane z II poł. XIX w. Rozmiar jednego panela: 36,8cm x 25,1cm

 

Tryptyk autorstwa Tojohary Kunichika, 1894 r. Rozmiar jednego panela: 35,5cm x 23,5cm

 

Utagawa Kunisada, znany również jako Tojokuni III lub Gototei (1786-1865)Drzeworyt ukijo-e z 1864 r., przedstawiający dwóch aktorów teatru kabuki na scenie. Jeden z nich, zapewne czarny charakter, jest bardzo obficie tatuowany. Rozmiar: 36,8cm x 25,1cm

 

Utagawa Kunijosi, ok. 1830 r., kilku bohaterów Suikoden. Rozmiar: 36,1cm x 24,2cm

 

Kunichika (1835-1900), drzeworyt z XIX w. Rozmiar: 34,9cm x 24cm

 

Wytatuowany aktor, Kunishige, poł. XIX w. Rozmiar: 23,7cm x 17cm